- vad, varför och hur. en resurssida för dig som vill jobba med blogg i skolan -

(i "bloggarkivet" kan du se att du får läsa bloggen nedifrån och upp. det senaste inlägget hamnar överst)


OSKAR.HALLBERG@STUDENT.KONSTFACK.SE





fredag 18 december 2009

HUR?

Hur kan man jobba med bloggar i skolan?

I den ena länkspalten kan du se en av mina egna bloggar som jag använt i undervisning på min praktik. I den andra finns länkar till övriga pedagogiska resurser. En av mina bloggar är låst (det är ett moment i uppgiften som är på bloggen), men maila mig och skriv vem du är så kan jag bjuda in dig. Längre upp på den här bloggen finns två informationsvideor. En om hur du skapar en blogg och en om hur du låser och sen loggar in på låsta bloggar.

Att lägga upp skoluppgifter på bloggen kan vara ett bra sätt att nå eleverna. På så vis kan de nå uppgifterna hemifrån och behöver inte hålla reda på papper eller andra stenciler. Eleverna kan sedan göra uppgiften i exempelvis bild, och sedan fota av och lägga in bilderna på bloggen. Det kan de göra som kommentarer eller om de är medskrivare på bloggen kan de göra egna inlägg. Inläggen kan sedan klasskompisarna kommentera och diskutera kring.

Jag tror att eleverna tycker att det kan vara kul att jobba på det här sättet och de får lektionerna till att enbart arbeta med sina bilder/projekt. Dessutom kan det bli en spännande dialog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar